Forumindex    

Batteriets funktion på M12s

I detta forum kan både medlemmar och icke-medlemmar skriva.

Moderator: Peter Nordkvist

Batteriets funktion på M12s

Inläggav Administratör » mån aug 08, 2016 7:03 pm

Jag funderar på batteriets syfte/funktion på min m12s. Belysning och övriga funktioner fungerar utan att batteriet är inkopplat. Fungerar mitt batteri? Skall belysningen lysa om tändningsnyckels står i "översta läget" när batteriet är inkopplat utan att motorn är igång? Någon skrev någonstans att ett tecken på att batteriet är dåligt är att moppen blir svår att starta?
MVH Johan
Administratör
 
Inlägg: 42
Blev medlem: lör dec 22, 2007 9:42 pm

Re: Batteriets funktion på M12s

Inläggav Björn Ek » mån aug 08, 2016 7:51 pm

Hej,

När det gäller batteriets funktion på Suzukis mopeder, både M12 och K 50, så är det endast signalhorn, blinkers, bromsljus och frilägesindikator som försörjs via batteriet. Fram och bakljus samt motorns tändsystem försörjs direkt från svänghjulmagnetens belysnings och primära tändspole. Om batteriet är riktigt dåligt och en eller flera celler kortslutits kan startproblem uppstå då belastningen i den kombinerade belysnings och laddspolen blir stor vilket i sin tur kan påverka genereringen av tillräcklig spänning i den primära tändspolen. I ett sånt läge är det bättre att koppla bort batteriet. Det går bra att köra en Suzuki moped utan batteri. Fram och bakljus fungerar helt okay, medan blinkers och bromsljus endast fungerar bra om man har lite mer varv på motorn.

Hälsningar
Björn
Mina maskiner
T 20 "Super Six" -67 Candy Red
TS 250-I "Savage" -69 Candy Bright Red
T 500-I "Cobra" -68 Candy Gold-2
RG 500G "Gamma" -85 Champion blue/Super white
GT 750J "Le Mans" -72 Candy Lavender x 2
Användarvisningsbild
Björn Ek
 
Inlägg: 131
Blev medlem: mån dec 24, 2007 11:27 am
Ort: Ytterby, Kungälv


Återgå till Fritt Forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron