Sida 1 av 1

Stendöd RG 125 Gamma -91

InläggPostat: tor aug 23, 2012 8:16 am
av Administratör
Har en RG 125 -91 som bestämde sig för att den inte vill leka mera. Den har fungerat felfritt fram till igår. Det som hände var att jag kickade igång den som vanligt och den hoppade igång för att strax därefter stanna och så är läget, fortfarande inte ett liv. Jag har gnista på stiftet men stiftet är helt blött, torkar rent stiftet och försöker igen men inget händer mer än att stiftet blir blött igen. Har rengjort luftfilter och förgasare men inte hjälpte det. Någon som har några bra idéer om vad som har hänt?


Jarmo

jamppo.l(a)gmail.com

InläggPostat: tor aug 23, 2012 8:31 pm
av Ulf Norlin
- Kolla så att du har kompression
- kolla så att du har rätt tändpunkt
- Gnistan på stiftet skall vara blå (vitaktig = dålig kondensator)
- Kontrollera så att bränsletillförseln inte är för stor tex att nålen på trotteln har hängt sig/fastnat i huvudmunstycket. Att alla munstycken har rätt storlek & sitter fast.

Hälsn
Ulf

InläggPostat: fre aug 24, 2012 9:19 am
av Administratör
Hej!

Har du bytt tändstift? Det KAN vara det, fast det ger gnista men sedan av kompressionstrycket inte orkar ge mera. Har du elektronisk tändning på den så kan det likaväl vara elektronikboxen som gett upp.
Avbrott i tändkabeln? Ger synlig gnista mera ine så mycket att den orkar tända? Finns många förslag man kan komma med utan att ha sett hojen.

Mvh Henrik J

_________________
GT 550 K -73 Grace Lime Metallic
Suzuki GT 550K -73 (i pussellådor)
Solifer Export 50 cc - 71
Kawazaki H1 500 cc-74

InläggPostat: lör aug 25, 2012 12:25 pm
av Yngve Green
Har du tittat längre ned under "fritt forum" där finns en annan tråd om en svårstartad RG. Där var den en liten gummipropp i en förgasarkanal som hade lossnat

InläggPostat: mån aug 27, 2012 10:19 pm
av Administratör
Tack för alla bra tips. Problemet löste sig med ett nytt tändstift så nu går den som en klocka igen.

Jarmo