Forumindex    

GT 250K-73

I detta forum kan både medlemmar och icke-medlemmar skriva.

Moderator: Peter Nordkvist

GT 250K-73

Inläggav Mats Tapper » ons jan 27, 2010 9:01 am

Har en GT 250K som går orent på ena cylindern. Den misständer på ena cylindern. Någon som har något tips?
Emottager gärna tips på synkronisering av förgasarna. Hur gör jag det lättast?
M.v.h/Mats Tapper
Mats Tapper
 

Inläggav Peter Nordkvist » ons jan 27, 2010 10:49 am

Om den misständer är det troligen ett elfel. Kolla tändstiften, tändkablar, tändhattar, brytarspetsar och tändspolar.
Synkning av förgasare görs så här:
Kolla att trottlarna står lika genom att skruva ur "kollskruvarna" för oljepumpmatningen på trottelhalsen (vet inte om det finns två skruvar på K-modellen) och kolla att märkningarna står lika på båda trottlarna när du drar/vrider på gashandtaget.

Ett annat sätt är att ta bort gummiluftburken och stoppa in ett finger i vardera barke förgasaröppningen. Vrid sakta på gashandtaget och när trottlarna börjar röra sig känner du om det sker samtidigt. Ev. justering görs med gasvajern.
Du kan se inlägget Förgasare GT250 under Tips & Tricks


Peter Nordkvist
Senast redigerad av Peter Nordkvist ons jan 27, 2010 9:24 pm, redigerad totalt 1 gång.
Mina Suzuki mc:
T20 -67 Candy Red
T500 I Candy Gold
T500 II Candy Gold 3
GT750 J Candy Lavender
GT550 K Hermosa Blue
GT750 A Maui Blue 797 (eller Orange 01A)
Användarvisningsbild
Peter Nordkvist
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: tis nov 13, 2007 5:28 pm
Ort: Nusnäs, Dalarna

Inläggav Jan-Olov Gustafsson » ons jan 27, 2010 6:57 pm

Kanske är min GT250K annorlunda, jag vet inte, men jag har bara "titthål" på högra förgasaren så jag kan inte använda det sättet. De andra som Peter beskriver fungerar bra för för mig. Om man litar mer på synen än på känseln så går det bra att titta med en (back)spegel.

Hälsningar Janne
Jan-Olov Gustafsson
 

Inläggav Mats Tapper » tor jan 28, 2010 3:02 am

Jag har också bara ett "titthål" på högra förgasaren så det blir nog till att lita på känseln...
Mats Tapper
 

Inläggav Mats Tapper » tor mar 04, 2010 4:28 pm

Tack för all info jag fått. Tror jag hittat en del av problemet. Ena tändhatten mätte jag upp 450kohm. Tror att det ska ligga runt 5kohm. Så nya tändhattar blir det. Och så har jag köpt nya (beg) tändspolar på e-bay för säkerhets skull. En annan (dum?) fråga. I ena av mina Mikuni förgasare saknas mässingsröret (ca 30 mm lång och 2 mm diam) som sitter i flottörkammaren. Vad har det röret för funktion? Har nog aldrig tänkt på det...
Finns såna rör att få tag på?
M.v.h/Mats
Mats Tapper
 

Inläggav Lars Andersson » fre mar 05, 2010 11:32 am

Hej Mats!
Skulle tro att det helt enkelt handlar om ett överfyllnadsskydd. Skulle inte nålventilen hålla tätt stiger bränslenivån i förgasarsumpen tills det helt enkelt rinner över och ned i röret och sedan vidare oftast genom en slang som sitter monterad på förgasaren och som leder bränslet ned under motorcykeln.
Jag tror inte att det går att köpa dessa rör lösa som reservdel från Mikuni. De är integrerade med bottendelen.

Hälsningar från Denpasar,
/Lars
Lars Andersson
Fyra i 4-kant dansar bäst i 2-takt!
Mina Suzukis:
RG 500H Gamma
PN T500J racer
GT 750K
T20-67 racer
Användarvisningsbild
Lars Andersson
 
Inlägg: 171
Blev medlem: tor nov 22, 2007 3:07 pm
Ort: Barsebäck, Skåne

Inläggav Mats Tapper » fre mar 05, 2010 1:46 pm

Hej.
Jo jag har sett den typen av överfyllnadsskydd på andra förgasare, men på denna så finns inget "uttag" för slang på bottendelen. Jag har en bild, men jag kan inte infoga den i meddelandet. Röret går bara ned i en "håla" i bottendelen.
M.v.h/Mats
Mats Tapper
 

Inläggav Håkan Moren » mån mar 08, 2010 6:48 pm

Det är choken som suger bränsle ur det om det ska sitta i förgasaren (inte i flotörlocket). Om det sitter korta slangar mellan förgasarna (och dom går mellan choke, kan också sitta mellan bränsle) så kan det vara så att vid choke suger han bara bränsle från en förgasare. kontollera om röret är avbrutet eller om det har suttit något där överhuvudtaget.

/Håkan M
Mina Suzuki:
T125 Stinger
T250 J
GT380 J, K, A
T500 R, J
GT550 K
GT750 J, K
Håkan Moren
 
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jan 14, 2008 10:26 pm
Ort: Dala-Järna, Dalarna

GT 250-73 går bara på en cylinder

Inläggav Mats Tapper » tor mar 25, 2010 3:59 pm

Har bytt tändspolar, tändhattar och kollat brytarna. Brytarna SER bra ut, men han går bara på en cylinder i alla fall. Vad göra mer? Tips emottages tacksamt.
M.v.h/Mats
Mats Tapper
 

Inläggav Mats Tapper » fre mar 26, 2010 3:52 pm

Tycker nog att stiften är onormalt torra. Känns som kompressionen är bra, men har inte mätt upp den. Ska fixa mätklocka och kolla. Någon som vet hur blandningsskruven på förgasaren ska stå? Brukar ju vara 1½-2 varv ut.
Mats Tapper
 

Inläggav Peter Nordkvist » lör mar 27, 2010 12:46 am

Kolla först att det finns gnista på stiftet? Testa sedan förgasaren genom att spraya startgas i förgasaren till den cylinder som krånglar. Eller häll i en "startsup", men se till att den kolven står i toppläge när du häller i. Luftskruven ska vara utskruvad 1½ varv.


Peter Nordkvist
Mina Suzuki mc:
T20 -67 Candy Red
T500 I Candy Gold
T500 II Candy Gold 3
GT750 J Candy Lavender
GT550 K Hermosa Blue
GT750 A Maui Blue 797 (eller Orange 01A)
Användarvisningsbild
Peter Nordkvist
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: tis nov 13, 2007 5:28 pm
Ort: Nusnäs, Dalarna

Inläggav Mats Tapper » lör mar 27, 2010 10:36 am

Gnistan är jättefin på båda cylindrarna. Ska testa med startgas idag
Mats Tapper
 

Inläggav Lars Andersson » lör mar 27, 2010 12:27 pm

Hej,
Ytterligere möjlig orsak; motorn drar tjuvluft mellan förgasare och luftburk. Går den "döa" cylindern inte igång på lite högre varv heller?
Mvh,
/Lars
Lars Andersson
Fyra i 4-kant dansar bäst i 2-takt!
Mina Suzukis:
RG 500H Gamma
PN T500J racer
GT 750K
T20-67 racer
Användarvisningsbild
Lars Andersson
 
Inlägg: 171
Blev medlem: tor nov 22, 2007 3:07 pm
Ort: Barsebäck, Skåne

Inläggav Mats Tapper » lör mar 27, 2010 1:23 pm

Den går inte igång på högre varv heller, men däremot med startgas tänder den cylindern. Har tagit bort original luftburk och satt ditt separata koniska luftfilter.
Mats Tapper
 

Inläggav Peter Nordkvist » lör mar 27, 2010 2:13 pm

Någon kanal i förgasaren är igensatt p.g.a. att bensinen kristalliserats. Det blir lätt så med den dåliga bensin vi har idag när den stått i två månader eller mer. Tappa ur all gammal bensin, häll i 5 liter färsk och en flaska STP Injection Trim (röd flaska) i tanken. Kör den 5 - 10 km och har inte cylindern kommit igång då, ja då återstår bara att lämna in båda förgasarna på ultraljudstvätt.


Peter Nordkvist
Mina Suzuki mc:
T20 -67 Candy Red
T500 I Candy Gold
T500 II Candy Gold 3
GT750 J Candy Lavender
GT550 K Hermosa Blue
GT750 A Maui Blue 797 (eller Orange 01A)
Användarvisningsbild
Peter Nordkvist
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: tis nov 13, 2007 5:28 pm
Ort: Nusnäs, Dalarna

Inläggav Mats Tapper » lör mar 27, 2010 3:09 pm

Tack för tipsen. Ska prova med ny bensin. Förgasarna har jag haft inne på ultraljudsrengöring för ca. 2 veckor sedan. Men det verkar ju som huvudproblemet är att den cylindern inte får någon bensin. Har kollat att bensin kommer fram till förgasaren, och det gör det.
Mats Tapper
 

Inläggav Daniel Lind » lör mar 27, 2010 3:20 pm

Hej!
När du satte ihop förgasarna igen efter ultraljudstvätten fick du rätt flottörnivå då?
Vissa nålventiler har en liten fjäderbelastad pinne inbyggd, och den ska vara obelastad när flottörnivån mäts.

Mvh. Daniel Lind
Let`s smoke
Drive two stroke
Användarvisningsbild
Daniel Lind
 
Inlägg: 66
Blev medlem: fre dec 28, 2007 1:50 pm
Ort: Avesta

Inläggav Mats Tapper » lör mar 27, 2010 3:51 pm

Bra synpunkt. Öppnade precis förgasaren, och döm om min förvåning när flottörhuset var tomt på bensin. Satte i nya flottörventiler efter jag hade haft förgasarna på rengöring, så förmodligen är det väl ventilen som spökar då. Eller?
Mats Tapper
 

Inläggav Daniel Lind » lör mar 27, 2010 4:13 pm

Jag tycker att det är någonting du bör titta på, skulle tro att det är något fel med nålventilen eller flottörnivån. jag har ej uppgifter på flottörnivån på just din modell (det kanske någon annan har här på forumet) men eftersom att den andra förgasaren verkar fungera så kan du kika på den och jämföra.
Det är mycket viktigt att den lilla "flärpen" inte trycker för tidigt på nålventilen, allra helst om den är av den typ jag beskrev tidigare.
Mvh. Daniel Lind
Let`s smoke
Drive two stroke
Användarvisningsbild
Daniel Lind
 
Inlägg: 66
Blev medlem: fre dec 28, 2007 1:50 pm
Ort: Avesta

Inläggav Mats Tapper » lör mar 27, 2010 4:52 pm

LÖSNINGEN!! Det var flottörventilen som hade hängt sig. Nu går han som en klocka!! Nu blir det besiktning!!!!!! P.s. Någon som vet om dom är väldigt kinkiga på besiktningen vad gäller ljudnivån på en gammal 2-taktare?
Mats Tapper
 

Nästa

Återgå till Fritt Forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron