bildandet-2006-04-14-1.jpg

De 8 Suzukiåkarna som bildade SUZUKI 2-taktsklubben 14 april 2006.

Jag hade en längre tid gått och grunnat på att det borde finnas en “Suzuki 2-taktsklubb”. Så på Långfredagen den 14 april 2006  var vi 8 personer som kör Suzuki 2-taktare som samlades i Gagnef i Dalarna.  Där och då lades grunden för SUZUKI 2-takt.

Jag hade skrivit stadgar och med stöd av dessa bildades den ideella föreningen SUZUKI 2-takt. En interimstyrelse utsågs bestående av Peter Nordkvist, ordförande, Björn Ek vice ordförande och och Håkan Weinberg, ekonom. Jag fick i uppdrag att  registrera föreningen hos Skatteverket och efter ett tag erhöll vi ett organisationsnummer. Därmed var klubben officiellt bildad. Vårt klubbemblem tog jag från tankemblemet på T500 modell II, svart botten med guldfärg. Den 12 augusti 2006 hölls den första årsstämman med 10 medlemmar på Mc-Logen i Löten, Fjugesta. Då bildades styrelsen bestående av Peter Nordkvist, ordförande, Anders Friberg, vice ordförande, Daniel Lind, ekonom och Rikard Hellgren, ersättare. Lars-Erik Eriksson och Göran Eriksson valdes till revisorer och Roland Danielsson till ersättare. Till valberedning valdes Martin Vrethammar med Jan Svensson som ersättare. Av dessa funktionärer är det Lars-Erik som sedan bildandet fortfarande är revisor. Starkt gjort av denne nestor. Medlemsavgiften sattes till 150 kr + 50 kr i anslutningsavgift.

Under sommaren skrev Tony Henschel en “blänkare” i tidningen Bike att en ny Suzukiklubb bildats. Det blev upptakten till tråkigheter under något år från dåvarande ordföranden G.K. i klubben Classic Suzuki. Jag brydde mig aldrig om det han höll på med utan han fick “hålla till i sandlådan” själv.

2007 gjorde vi ett tillägg i namnet som nu blev MC-klubben SUZUKI 2-takt. Vi ansökte om medlemskap i MHRF men fick avslag pga att klubben var nybildad!  Men året efter beviljades vi medlemskap. Därmed blev vi en riksklubb för Suzuki 2-taktare. På hösten ansökte första tjejen om medlemskap i klubben. Hon hette Andie Nordgren och bodde i Stockholm och körde en T250 modell II. Hon erbjöd sig att göra en hemsida åt klubben. Men Andie flyttade utomlands och sålde sin T250 samtidigt som hon lämnade klubben. Ja där stod vi nu med en hemsida utan någon som administrerade den. Då kom jag på att min son hade en klasskompis som flyttat till Stockholm och jobbade med data, Johan Hindemo hette han. Han var villig att hjälpa oss och satte en väldig fart och jobbade fram Forum m.m. och den struktur han satte gäller än idag.

logotyp-elips.jpgsuzuki-skrivstil-2.JPG 

2008 genomförde vi den första 2-taktsträffen i Hargebaden 12 km sydost om Askersund. Det kom 14 deltagare inklusive 3 medlemmar  från Yamaha RD klubben. Det blev en återkommande träff som hållit i sig hela tiden med undantag för 2020 då den ställdes in pga pandemin och 2023 för få anmälda.  I närheten fanns ett mindre matställe, Monas Strandstuga, men hon hade inte frukost på menyn så det blev nej när jag frågade om frukost. Men jag gav mig inte utan sa att vi vill ha frukost och då gav hon med sig. Det blev 10 oförglömliga år med frukost och middag hos henne. Vi hade frågetävling med 12 st. 2-taktsrelaterade frågor på förmiddagarna och ett digert prisbord med lotteri på eftermiddagarna. Vi röstade fram “Träffens favorit” bland deltagarnas motorcyklar och vinnare första året blev en Yamaha RD 500 V4. År 2023 vann denna T500 I Cobra titeln.

mona-o-janne-g.JPG

Ägaren till Monas Strandstuga här tillsammans med Janne Gustafsson

img_20190730_150259.jpg

Vinnaren av “Träffens Favorit” 2023, Suzuki T500 Cobra -68

Medlemsantalet uppgick 2008 till 33 st och det ökade hela tiden. Efter 5 år var vi ett 80-tal medlemmar och när klubben fyllde 10 år var vi 90 medlemmar. Det var några orter som de flesta medlemmarna kom ifrån, Dalarna och Stockholmsområdet med 12 medlemmar var, Åland och Uppsala med 7 medlemmar var. Mälardalen är den region där de flesta medlemmarna är bosatta.

10-år firade vi i Bohuslän och det blev en trevlig fest. Men under åkturen på lördag inträffade ett regn som jag aldrig varit med om tidigare. Bilarna stod stilla då det inte gick att se genom vindrutan och vi gav också upp och stannade vid en bensinstation till det värsta regnandet avtagit. Vid middagen uppvaktade vår vice ordförande Janne Gustafsson mig i egenskap av ordförande för klubben de första 10 åren med en pokal. Ett trevligt och uppskattat initiativ.

Den roligaste 2-taktsträffen var den på Åland 2019. Vi ankom Åland med 24 medlemmar och vår medlem Henrik Jansson hade ordnat en utomordentlig träff. Vi bodde på Saltvik B&B i Kvarnbo som drevs av Tina. Efter middagen kom Tina´s sambo Patrik Landell och då började ett långt “skådespel” av denna man. Han satte fart på alla möjliga motorer och fordon som stod uppställda på gården. Det var tändkulemotorer, gamla biltraktorer m.m. Någon gång efter midnatt blev det en rundtur i en Packard ambulans från 1954 och färden stannade vid en gammal smedja från 1800-talets slut som fortfarande var i drift. Ja det blev ett minne för livet. Senare på hösten nåddes vi av beskedet att Patrik avlidit i cancer.

grisslehamn-2019.jpg 

Färjeläget vid Grisslehamn

patrik-landell-2019.jpg

Patrik Landell drar igång en tändkulemotor. Åskådare är Verner Jansson och Henrik Jansson

prisbordet-2019.jpg

Ett digert prisbord till lotteriet

dodge-ambulans-1954-1.jpg

Packard ambulans utanför smedjan

På hösten 2019 nåddes vi av beskedet att vår vice ordförande Janne Gustafsson i Uppsala fått cancer. Morgonen efter beskedet tog jag tåget till Akademiska sjukhuset i Uppsala och hälsade på honom. Han fick inte någon medicinering pga lunginflammation och han var märkt av sjukdomen som hade upptäckts tre månader tidigare. Det kändes som det var sista gången vi sågs. En viss optimism syntes då behandlingen påbörjats efter Julen 2019 men i början av april 2020 gav inte behandlingen någon effekt längre. Sista gången vi hade kontakt var i slutet av april. Därefter var han inte kontaktbar längre och den 6 maj lämnade Janne oss och jordelivet, ett hårt slag för klubben.
Två år senare upprepades samma visa igen. Då var det vår revisor Göran Eriksson som fått cancer. Han levde i nästan ett år efter att cancern upptäcktes. Den 20 juli 2022 lämnade Göran oss. Han var med och startade klubben och revisor sedan starten. Även där blev det ett hårt slag för klubben.

Till årsstämman 2024 hade jag bestämt mig för att avböja omval som ordförande. Jag tyckte det fick räcka med 18 år. Men valberedningen hade inte lyckats hitta någon efterträdare så det blev långa diskussioner om vem som skulle ta över. För att underlätta lovade jag att sköta redovisningen samt att lära efterträdaren juridiken och ekonomin som gäller för en ideell förening. Till slut accepterade Martin Vrethammar uppdraget.
Tiden gick men inget hände och det visade sig att styrelsen hade andra planer. I den kallelse som skickades ut till årsstämman i augusti 2025 fanns en motion från styrelsen om att lägga ner den ideella föreningen MC-klubben SUZUKI 2-takt. Klubben skulle inte ens bli 20 år!  I stället skulle den drivas utan hemvist och struktur med Facebook som kontaktställe. Inga MHRF-försäkringar längre, ingen kalender, inget bankkonto och ingen riksrepresentation för Suzuki 2-taktare. En ilska utbröt bland många medlemmar som kontaktade mig att stoppa nedläggningen. “Du måste tillbaka som ordförande och styra upp det här” sa man. En handfull medlemmar inställde sig och vi lyckades rösta ner motionen. Nu var det i alla fall klart att klubben skulle bli kvar. Som en följd av detta tog styrelsen sitt ansvar och avgick 10 dagar senare. En extra årsstämma utlystes till den 26 oktober till vilken 14 medlemmar hade anmält sig. En helt ny styrelse röstades fram med undantag för mig, ordförande i 18 år som nu återvänder. Även vår första revisor från 2006 Lars-Erik Eriksson återvänder efter 2 månaders frånvaro. En hel del medlemmar har ställt upp för klubbens fortlevnad. Jag har mottagit många gratulationer och lyckönskningar vilket känns glädjande och tryggt att man har medlemmarnas förtroende.   

 

Peter Nordkvist