Per-Åke Fröberg bloggar om Suzuki 2-taktsrelaterade reflektioner, tips och erfarenheter

En till…

Egentligen var det inte meningen, men…Jag har köpt en Suzuki till. En TS125. Det började som en annons på Tradera. Bild på en halvt ihopmonterad hoj och med en lång beskrivning av hur mycket som var gjort och vilken grundlig renovering som var genomförd. I princip var det bara att skruva ihop och köra i väg, enligt annonsören. Visserligen behövde jag inte ett projekt till, både T250:an och Stingern är ju fortfarande i delar hos ekrare, förzinkare, blästrare, motorrenoverare och förkromare. Så jag la ett bud mest på skoj. Resten kan ni räkna ut. Det var bara att hyra en släpkärra och köra en vit lögn till hustrun: “ska ner och hämta lite delar jag fått köpa billigt”. (Hon vet fortfarande inte att det är ytterligare en hel mc jag köpt).

Begreppet “grundligt renoverad” är som ni säkert vet lite luddigt. Min nya TS125:a – eller “Duster” som ni ju numera vet att denna hoj kallades i USA – var inget undantag. Ramen var visserligen blästrad och lackad, men färgen kom från Hagmans sparyburk så att jämföra med en pulverlack var det ju inte. Tanken var också nylackad och med nya dekaler från Reproduction Decals i Kanada. Men även här hade det varit sprayburk som gällt… I övrigt var det en mix av nya delar (bakskärm, ljuddämpare, batteribox, dyna mm) och bättre begagnade.

Motorn – samma som i min RV125 – skulle vara ordentlig genomgången med nya lager osv, vi får väl se. Men det var ju en Duster – som ju inte kan vara så där jättevanlig i Svea rike? Dock var det något som inte stämde. Enligt regpapperen var hojen en 75:a, men min var lackad i blått som en 74:a. Fast det brukar ju å andra sidan vara lite hipp som happ med årsmodellerna i Sverige. Snabbt loggade jag in på riksarkivets hemsida, www.svar.ra.se och beställde hem de första reghandlingarna på min hoj. Såld till en 16-åring i Motala i oktober 1975, färg “flerfärgad”. Enirosökning på denne numera medelålders man, jodå, han bodde kvar i Motala. På telefon berättade han att hans TS125:a som ny var silverfärgad med oranga stripes på tanken. Bingo – Silver Dust Metallic, rätt färg för 75-orna! Mycket snyggare än det blåa!2012 ska jag ha den klar…TS125 1975

2 Svar till “En till…”


  1. 1 Björn Ek

    Gratulerar till nytillskottet. Det finns idag 6 stycken TS 125M kvar i Sverige (som är registrerade). Samtliga sålda under 1975 och i färgen 737. Det finns inga TS 125L i Sverige så du är helt rätt ute när det gäller den felaktigt blå tanken. Samtliga kvarvarande TS 125M är avställda utom en som finns i Halmstad. Skall bli kul att få sen en fin TS 125 så småningom i rullande skick.

    //Björn

  2. 2 Mats

    Ja, färgen med det intressanta namnet “Phlolina yellow” är bekant. Det har jag på min T250 -70 som snart blir färdig efter sju sorger och många timmar på Ebay..
    Dock kommer min hoj bli en hybrid, för den har numera 315cc-prylar från T350. Jag har lyckats få tag i allt från förgasare, insug, toppar, cylindrar med kolvar och ljuddämpare, ska bli skoj att köra den!
    Det enda som saknas just nu är korrekt gummi mellan filterbox och förgasare, 250′ns gummi passar inte då den har för små diametrar.

    Kör så det ryker! (blått…)
    ,Mats

Lämna en kommentar