Årsstämman 2010 i Göteborg

I år var det bara mitt andra år som medlem.  Ändå var det jag som fått det stora förtroendet att arrangera denna andra träff under år 2010. Rätt självklart, att man ville få till det hela efter bästa förmåga, åtminstone sådant man kunde påverka !

Nya Varvet ligger ganska trevligt och relativt nära Älvsborgsbrons fäste vid Göta Älvs inlopp till Göteborg. Där finns goda möjligheter till både boende och konferenser på Nya Varvet Studios, och det var där jag valde att förlägga detta evenemang. 

I brist på mekarkompetens, så fick jag kanalisera mina hästkrafter på att ordna bra priser och bra boende och långa samtal med vädergudarna.

Några kom först på lördag morgon, men merparten av deltagarna anslöt redan på fredag vid 18 tiden. De flesta av oss, med något enstaka undantag hade tur och slapp regn under större delen av ditresan.

På den närliggande restaurangen Ruckmans kunde vi både äta och dricka gott på fredagens afton, utan att behöva anlita våra kära Suzukis för att få styrhjälp tillbaks de 150 meter som skilde restaurang från boendet. Vilket kanske var tur för våra fina tvåtaktare!

En stund i baren på hotellet i gemenskap efteråt, varpå vi stupade i säng med stor förväntan inför lördagsmorgonen.

Lördagsmorgonen (ja ja, även söndagsmorgonen) inleddes med en obegränsad och magnifik frukost som ingick i de 295.- som vi fick betala per natt innebar 50% rabatt per hatt!  

En fin utsikt ingick för de som anmält sig tidigt, men framför allt fick alla en härlig kustmiljö, där segelbåtarna låg förtöjda och muntert kluckade av lycka i vattnet 100 meter från hotellet.

Klockan 10 hade vi planerat avfärd för dagens tvåtaktstur tillsammans. Dock kan det ibland med våra ögonstenar bli en och annan överraskning, så även denna dag.

Lars C A hade på lördagsmorgonen tänkt sig en behaglig tripp på 23,5 mil ifrån Perstorp. Med hans racingkunskaper hade han varit framme efter 5-10 minuter eller något i den stilen. Dock inte denna dag. Kopplingswiren hade gått av. En talang kan köra utan, så även Lars, som så småningom kom puttrande.

Det var med stor samhörighetskänsla vi alla åkte iväg till Honda Motorservice i Sisjön för att försöka få nödvändiga delar. Efter lite engagerat mekande av 10-talet medlemmar på en kopplingswire, så fick vi ordnat en provisorisk lösning, men vi var nu några timmar sena.

Därför fick vi hoppa över det inplanerade besöket på Volvo museet i Arendal, och istället ställa alla NOS-hjulen mot nästa resmål, Aeroseum vid Säve flygfält.

Förr låg flygflottiljen F9 stationerade här, men numera går förutom privatflyg även mindre flygbolags trafik ifrån Säve. (terminalavgifter, luftfartsavgifter etc. är lägre här än på Landvetter).

I bergrummen hade man byggt in ett flygplansmuseum, där vi med stora ögon beundrade alltifrån J37 Viggen till gamla skolflygplan och SAAB:s MFI Trainer.

En del passade på att åka flygsimulator medan andra nöjde sig med att provsitta i J35 Draken eller beundra vackra J32 Lansen.

Bland godbitarna fanns även en replica av Bleriot XI, och en hel parad av Bell-helikoptrar.

Vi hade efter detta planerat ett besök hos Björn E och ta en titt i hans fina Suzukigarage, men vi var sena, och Björn kände sig inte riktigt kurant. Därför fick detta besök anstå till en annan gång. Tips: ta något lugnande innan och ta på solglasögon om Ni åker dit! Det blänker ordentligt där inne…

Vädret var bra, men nu var vi ordentligt hungriga, och valde därför en mindre, men underbar tur med våra kära ögonstenar till Fars Hatt i Kungälv. En av oss råkade avlägsna sig från kolonnen på ditvägen, eftersom han visste att resten i gänget ändå skulle hitta dit. Ingen nämnd, ingen klämd! Men ett muntert skratt blev det hur som helst vid återföreningen! Och en underbar lunch-middag blev det ute på altanen bland träden med den porlande bäcken nedanför oss.

Nu var det dags för det jag sett mest fram emot ända sedan jag blivit medlem i klubben.  Det var alltså dags för revansch! The Blue Smoking Two Stroke Parade – vår kolonn åkte mäktigt och andaktsfullt genom stan uppför Avenyen mot Poseidon, och vidare ner förbi Kungsportsavenyen, där vi dränkte alla lördagsflanerare i underbar oljedoft och rök.

Jag har aldrig varit så stolt i hela mitt liv, och det kändes ett kort ögonblick först som min underbara hämnd mot alla på 60- och 70-talet som på den tiden fnysit åt mina underbara tvåtaktare. Nu fick alla vi paraderande Suzukiälskare först uppleva en ångestfull och stark skräck i ögonen på alla flanörer, där den nostalgiska passionen snabbt och överväldigande tog makten bland alla deras sinnen. Under stora hyllningar och hurrarop avlägsnade vi oss vid 16-tiden vördnadsfullt med våra tvåtakts-Suzukis ifrån stadens centrum, tillbaks mot Nya Varvet Studios för den stundande årsstämman.

Årsstämman förlöpte utan missöden. Visserligen överraskades vi av en hastig regnskur, men efter en halvannan timme (det hette så förr) kunde mötet avslutas av en ansvarsfri (!) styrelse.

Några av medlemmarna hade trånande hustrur hemma, och nödgades redan på lördag kväll resa hem. Resten av oss (i majoritet), hade över huvud taget inte blivit uppmärksammade att vi avrest hemifrån, så vi kunde i lugn och ro inrikta vårt fokus på att bo kvar även natten mot söndagen.

Efter en mindre promenad österut, så röstades igenom att förtära vedeld-ugnsbakade pizzor, vilket tillsammans med öl fanns att inmundiga på gångavstånd i motsatt riktning, på Restaurang Portofino. Detta för att få gott grepp i bakdäcken under hemfärden dagen efter.

Lyckliga och överväldigade av alla intryck under dagen återvände vi till hotellet för några öl som avrundade aftonen.

Efter söndagsfrukosten var det dags att ta farväl av varandra. En helg i bästa tvåtaktsvänners sällskap var till ända.

Men vi har alla våra minnen kvar från en trevlig och hjulbent gemensam samvaro.

En träff som betydde mycket för de flesta av oss som var där.

Ni missar väl inte nästa års årsmöte? Då ses vi nån annan stans! 

 

Fredrik Wendel

0 Svar till “Årsstämman 2010 i Göteborg”


  1. Ingen har kommenterat ännu.

Lämna en kommentar