Batteri

Till Suzuki T-serien ska syrabatteri användas. T-maskinerna har inte ett laddningssystem anpassat för s.k. slutna batterier såsom GEL eller Litium. Det som händer om man använder nya batterityper är att när laddningen överstiger 14,5 volt så havererar tändspolarna. Om man vill ha ett GEL-batteri ska en elektronisk laddningsregulator monteras. Mc-Shopen har en som kostar cirka 700 kr med kontaktdon som passar Suzuki (2018-05-17).

Motortätningar          

Behöver din T500 nya motortätningar så ska du ha: 1 st. 09284-10002  (Tryckstången), 1 st. 09283-27001 (Axel utgående drev), 1 st. 09285-08001 (Kopplingskorgen), 2 st. 09285-12006 (Växelaxel vänster och höger sida), 2 st. 09285-16002 (Växeltrumma och kickaxel), 1 st. 09283-25014 (Vevaxeltätning vänster), 2 st. 09283-30003 (Vevaxeltätning center), 1 st. 09283-35002 (Vevaxeltätning höger) samt 4 st. 09280-76001 (O-ring på ramlagren). Samtidigt bör man byta O-ringen vid kedjedrevet 09280-63001.

Delarna finns hos MC-Shopen i Karlstad och GTReiner i Mannheim Tyskland. Ett set nya tätningar kostar hos GTReiner 63,25 Euro (590 kr) + frakt och betalningsavgift. Priserna gäller exkl. O-ring 09280-63001 (2008-05-14).

Slutkörda växeldrev

Efter flera funderingar och tester kom Håkan Morén och Peter Nordkvist på lösningen till varför dreven i T 500:ans växellåda slits ner så snabbt. Orsaken är  en felkonstruktion i växellådan som gör att oljan i växellådan rinner ut i transmissionen vilket medför att oljenivån i växellådan blir för låg och därmed går dreven varma och förlorar härdningen. Lösningen på problemet är dels att bygga upp en vägg i motorblockets underdel som hindrar oljan att rinna över kanten och ut i transmissionen, dels att köra med Castrols hypoidolja i växellådan med benämning Castrol Syntrax Long Life 75w140 (namnändrad våren 2011 och som tidigare hade beteckningen SAF-X 75w140). Med denna Castrololja blir oljefilmen kvar på dreven och såväl kylning som smörjning fungerar. (Se avsnitt Modefiering av växellåda….)
Håkan Morén har tillverkat drevsatser (in- och utgående dreven 3-4-5) till T 500:an med något hårdare härdning är original. Den första prototypen tillverkade Håkan år 2000 och den satsen monterades i Peter Nordkvist:s T 500J. Efter 10000 km och 6 år fungerar växellådan fortfarande felfritt (2006-07-30).

Oljebyte

Oljebyte i växellådan bör göras var 5000 km med ordentligt varmkörd motor. Vid oljebyte är det viktigt att både den yttre och den centrala skruven på motorblockets undersida öppnas (markerade med blått på bilden), i annat fall blir det olja kvar i växellådan/transmissionen. Den yttre skruven är oljepluggen och den centrala är styrstiftet till växeltrumman. OBS! Se till att ingen växel är ilagd när du skruvar ur styrstiftpluggen. Endast Castrol Syntrax Long Life 75w140, (tidigare benämnd SAF-X 75W140) olja ska användas. Det är den enda olja som klarar att behålla oljefilmen på dreven. Används annan olja måste byte ske vart 2000 km.

oljebyte.jpg

Nya styrlager

Wobblar framhjulet? Den troligaste orsaken till detta är att styrlagren är slut. När du byter dessa så passa på och montera koniska styrlager. T 500 har måtten 30 x 48 x 14 mm på både övre och nedre lagret. Beteckning SSK100, samma till T 20. (2008-01-25).

Modifiering av växellåda modell I/II/III/R/J/K

Ett stort problem med T 500-modellen är en felkonstruerad växellåda. 3:e, 4:e och 5:e in- och utgående växeldreven, framförallt 5:ans drev, blir skadade innan maskinen gått 1000 mil. Felkonstruktionen orsakar av att oljan i växellådan rinner ut i transmissionen och med för liten mängd olja i växellådan får dreven inte tillräcklig smörjning och blir därmed överhettade. Genom överhettning går härdningen förlorad och kuggarna slits ner mycket snabbt.
Nu finns det möjlighet att åtgärda detta problem. Håkan Morén har tillverkat drevsatser som testats och hittills visat på hög klass och hållbarhet.

T 500 modell I/II/III/R/J/K

1. Modifiering av undre motorblocket (modellerna L/M/A/B har modifierat motorblock från fabriken)
2. Använd Castrol SAF-X 75W140 och öka mängd olja i växellådan till 1500 cc. OBS! Denna Castrololja är den enda idag kända olja som klarar att behålla oljefilmen på T 500-dreven.

Till vänster en växelaxel i bra skick. Till höger en axel där 4:e växeldrevet är nerslitet och 5:e växeldrevet är helt slut!
Den lila ramen visar var “problemområdet” finns. Oljan rinner över kanten, ner i hörnet och via en kanal ut i transmissionen.

På K-modellen (1973) har en vägg av gummi monterats som förhindrar att oljan rinner över kanten och ut i transmissionen. I Suzuki´s reservdelssortiment till K-modellen finns denna vägg Plate oil level med nr 24833-15990. Den finns sedan år 2010 nytillverkad (pirat) och dyker tidvis upp på ebay.
Ett annat sätt är att på egen hand bygga upp en 10 mm hög “vägg” av en bit aluminium som svetsas på plats. Vissa motorblock kan vara svåra att svetsa i p.g.a. hög andel magnesium.
Fr.o.m. modell L (1974) motornr 68083 och framåt har fabriken valt att ändra gjutformen så att “väggen” i undre motorblocket är lika hög runt om.
Växellådan ska nu fyllas upp med 1500 cc olja. Använd Castrol SAF-X 75W140 som är den hittills enda kända olja som klarar trycket utan att oljefilmen pressas bort från kuggarna.

Fabriken har ökat volymen i växellådan flera gånger i tron att detta ska hjälpa. Modell I - K har 1200 cc, L-modellen 1400 cc och från M-modellen 1600 cc. Men alla modeller ska ha 1500 cc volym olja i växellådan.

Cylindrar T500

När L-modellen introducerades 1974 angavs effekten till 44 hk mot tidigare modellers 47 hk. Cylindrarna fick partsnummer -15300 och sedemera -15301. Vad detta berodde på har inte framkommit, men nu vet vi. Suzuki anpassade modellen till de avgaskrav som sattes upp i Kalifornien. Den cylinder som fick partsnummer - 15300/ -15301 har  avgasporten sänkt med 1,0 mm, dvs avgaserna strömmar inte ut lika fort som i tidigare cylinder med partsnr -15001 (modell I Cobra) och -15100 (från modell II 1969 och framåt) och därmed släpps färre oförbrända avgaser ut. Måttet från överkant på cylindern till överkant på utblåsporten är 41,0 mm på pn -15300 och -15301, medan det på pn -15001 och -15100 är 40,0 mm. Det medför att den nyare cylindern har bättre vridmoment på lägre varvtal men inte samma effekt på högre varvtal. Således är den “gamla” cylindern vassare och varvvillig vilket ger högre effekt på topp. Längst ner på cylindern finns kodnumret ingjutet. På modell I - K är koden S1 och från L - B är koden S2.

Åtgärder för att motverka vibrationer

Det är förenat med en mängd åtgärder för att åstadkomma avvibrering av motorn.
Demontera och bearbeta motorblockets hål för motorbultarna genom att fräsa upp dessa till 25,5 mm så att GT 750 motorbussningar i gummi kan monteras. Fästöronen på ramen måste också omarbetas så att 10 mm motorbultar kan användas. Detta åstadkommer man genom att montera härdade bussningar i ramens fästöron som reducerar hålen från 12,2 till 10,2 mm eller att man lägger igen hålen med svets. (T 500 har standard 12 mm motorbultar medan GT 750 har 10 mm dito). GT 750 motorbussningar kan inte borras upp till 12,2 mm då dessa är utförda i härdat stål. De tre distanserna i undre motorblocket måste bytas till GT 750 distanser med 10,2 mm invändiga hål, p.nr 09180-10031. Distanserna monteras innan man knackar/pressar in gummibussningarna. Två motorbultar i rätt längd finns, GT 750 p.nr 09100-10073 (längd 185 mm) och GT 250 p.nr 09100-10036 (längd 220 mm). GT 750 bult p.nr 09100-10074 (längd 270 mm) kapas och gängas till 230 mm och ytbehandlas därefter. Även den inre distansen på bakre motorbulten måste bytas till en med 10,2 mm invändigt hål.

Ljuddämparna bör monteras med gummibussningar. För detta ändamål använder man standard gummiupphängning för avgassystem vilket kan hittas i en välsorterad butik för bil och motorcykel delar.

Vibrationerna förväntas minska med upp till 90% med dom här metoderna.

T 500 oljekanaler i lagerbana växellåda

Lagerbanan BUSHING 09319-26002 på utgående växelaxelns högra sida (och ingående växelaxelns vänstra sida), har spår (oljekanal) som ska vara vänt inåt, ej ut mot kopplingskorgen, på utgående axeln. Detta för att olja ska kunna smörja nållagret via spåren. Det går att vända lagerbanan fel, men då måste också nållagret ”felvändas”.

 

T 500 Elschema

t500eldiagb.jpg